Spread the love

ISOs, NSOs והשפה של תוכנית אופציות לעובדים.
אופציות למניות לעובדים הן דרך פופולרית לגייס עובדים ולתמרץ אותם על ידי כך שהם מאפשרים להם להשתתף בהצלחה הפוכה של חברה, הפועלות כצורה נוספת של פיצוי או בונוס עם פוטנציאל לעלות בערכה ככל שהפירמה תגדל.

איך עובדות אופציות לעובדים?
בדרך כלל, החברה שלך תונפק או “יוענקו” לך אופציות למניות כחלק מתוכנית אופציות לעובדים. כדי להבין איך הם עובדים, בואו נסתכל תחילה על כמה מינוחים נפוצים.

סכום המענק: זהו מספר מניות המניה שאתה רשאי לקנות.
מחיר מענק: זה המחיר שאתה צריך לשלם למניה.
תאריך הנפקה: התאריך בו ניתן המענק.
תאריך תפוגה: התאריך שבו אתה צריך לרכוש את המניה, אם תבחר בכך.
תאריך מימוש: התאריך בו אתה רוכש את המניה בפועל.
בואו נסתכל על דוגמה היפותטית כדי לראות איך זה עובד.

המעסיק שלך מעניק לך את האפשרות לקנות 1,000 מניות ממניות החברה שלך ב-1 בינואר 2022, במחיר של 20 דולר למניה. ניתן לך עד 1 בינואר 2032 להחליט אם ברצונך לממש מענק זה. לאחר מכן, ב-1 במרץ 2027, מניית החברה שלך מגיעה ל-$40 למניה, אז אתה מחליט לממש את האופציה שלך לרכוש את המניה ב-$20 למניה.

במקרה הזה:

סכום המענק שלך היה 1,000 מניות.
מחיר המענק שלך היה 20 דולר למניה.
תאריך ההנפקה שלך היה 1 בינואר 2022.
תאריך התפוגה שלך היה 1 בינואר 2032.
תאריך האימון שלך היה 1 במרץ 2027.
כפי שאתה יכול לראות, אחד היתרונות של אופציות לעובדים הוא שאתה לא צריך להתחייב לקנות מניות מבעוד מועד. כפי שהשם מרמז, ניתנת לך ה”אופציה” לקנות את המניות, מה שאומר שזה הכי קרוב שאתה יכול להגיע לדבר בטוח. אם מחיר המניה לעולם לא יעלה מעבר למחיר המענק, אתה לא מממש את האופציות שלך, ואם כן, יש לך רווח מובטח.

מימוש אופציות למניות
אם תחליט לממש את האופציות שלך לפני תאריך התפוגה, בדרך כלל יש לך שתי דרכים שונות לעשות את זה: אתה יכול לשלם במזומן או לבצע מימוש ללא מזומן, המכונה גם “מכירה באותו יום”.

בדוגמה שלמעלה, אם תרצה לבצע רכישה במזומן, פשוט תפקיד כספים אצל הברוקר שלך כדי לכסות את עלות המניות, במקרה זה, $20,000 – סכום המענק כפול מחיר המענק. לאחר מכן תחזיק 1,000 מניות ממניות החברה שלך, שאותן תוכל למכור או להחזיק כל עוד תרצה.

למימוש ללא מזומן, אתה יכול לממש את האופציות שלך ולמכור מספיק כדי לכסות את עלות הרכישה. שוב, באמצעות הדוגמה שלמעלה, תממש את האופציה עבור כל 1,000 המניות ותמכור מחצית מהן כדי לכסות את עלות הרכישה של $20,000, מה שמשאיר אותך עם 500 מניות בתשלום מלא.

חברת התיווך שלך יכולה לבצע את שתי העסקאות הללו בו זמנית, אם כי היא עשויה לגבות עמלה או עמלת עיבוד.

הטיפול המס באופציות לעובדים
ישנם שני סוגים עיקריים של אופציות למניות שחברות מעניקות לעובדיהן:

אופציות למניות תמריץ
אופציות לא כשיר
ההבדל העיקרי בין השניים הוא אופן מס על רווחים.

כאשר אתה מממש NSOs, ההפרש בין מחיר המענק למחיר הנוכחי שעבורו נסחרות המניות נחשב לרווח, גם אם לא תמכור את המניות. והרווח הזה נחשב להכנסה רגילה, מה שאומר שהמעסיק שלך ימנע בדרך כלל מס הכנסה פדרלי ומדינתי, כמו גם ביטוח לאומי ומדיקייר.

זה יכול להוביל לבעיות גדולות אם אתה לא מתכנן בהתאם. לדוגמה, אם אתה מממש NSOs אבל לא תמכור את המניות שאתה מקבל, עדיין תחויב במס על “הרווחים”, ואם המניות אז ירדו ונסחרות מתחת למחיר המענק שלך, אתה עלול לשלם מסים על כסף מעולם לא קיבלת.

לעומת זאת, ל-ISO יש יחס מס נוח יותר מכיוון שהם אינם מחויבים במס בעת מימושם. בנוסף, אם אתה מחזיק במניות שלך יותר משנה מהמימוש ולמשך יותר משנתיים ממועד ההענקה המקורי, הרווחים שלך ממוסים כרווח הון במקום הכנסה רגילה.

שיקולים נוספים לאופציות לעובדים
ברוב התוכניות, אם תעזוב את החברה שלך, יש לך 90 יום למימוש כל אופציות שהוקנו למניות במחיר ההענקה שלהן. אם לא תעשה זאת, תוקפם יפוג יחד עם כל אופציה לא מושקעת. אתה כבר הבעלים של מניות כלשהן שנרכשו באמצעות תוכנית האופציות לעובדים, כך ששום דבר לא משתנה שם.

הבדלים בין אופציות לעובדים
תוכניות אופציות לעובדים הן רק אחת משלוש הדרכים הנפוצות עבור חברות לספק אופציות לעובדים. השתיים האחרות הן תוכניות בעלות על מניות עובדים ותוכניות לרכישת מניות עובדים. למרות שהמונחים נשמעים דומים מאוד, חשוב להבהיר את ההבדל בין שלוש התוכניות הללו.

תוכנית בעלות על מניות עובדים, הנקראת גם ESOP, היא תוכנית פרישה בדומה ל-401k שבה החברה תורמת לתוכנית בצורת המניות שלה. הנכסים מוחזקים בנאמנות לעובדים, והם צוברים מניות בתוכנית לאורך זמן. כעובד/משתתף, אינך קונה או מחזיק במניות ישירות. בדרך כלל אתה מקבל תשלום רק עם סיום או פרישה מהחברה, ואתה יכול לבחור להעביר את הכספים באותו זמן או לקחת את ההפצה (עם השלכות מס). אלה הם לרוב אטרקטיביים לחברות בשל היותם בעלי יתרון מס גבוה וכדי לעזור לשמר עובדים באמצעות עושר לטווח ארוך ויעדים מתואמים.

תוכניות רכישת מניות לעובדים הן סוג של תגמול הון שבו העובדים יכולים לייעד ניכוי שכר רגיל כדי לרכוש מניות של החברה. ישנם מספר כללים הקשורים לתוכניות אלה, כולל מי יכול להשתתף, כמה אתה יכול לרכוש ואם החברה בוחרת להוזיל את המחיר בתקופת ההנפקה. מכיוון שאלה אינם קשורים ספציפית לחשבון פרישה, העובדים יכולים לבחור להחזיק או למכור את המניה כרצונם; עם זאת, ישנם תמריצי מס שונים להחזקתו לאורך זמן.

למרות שאלו יכולים להיראות מועילים, בדרך כלל אנו ממליצים שלא יהיה לך יותר מ-5% במנייה אחת, במיוחד במניות של המעסיק שלך, מכיוון שאינך צריך יותר מזה כדי להשיג גיוון. בנוסף, ריכוז יתר בנייר ערך אחד עלול לגרום לתנודתיות מיותרת ולסיכון בחסכונות הפנסיה שלך. יש לך גם את היתרון של צמצום מה שנקרא סיכון ספציפי לחברה או אידיוסינקרטי – הסיכון שדבר אחד ישתבש בכל חברה.

כמה להשקיע במניות החברה?
היזהר לא להשקיע יותר מדי במניות החברה מכיוון שהעבודה שלך והחיסכון הפנסיוני שלך עלולים להיות בסיכון. עם הזמן, מניית החברה יכולה להפוך לאחד הנכסים הגדולים ביותר שבבעלותך – אולי יקר יותר מחשבון 401k שלך ואפילו יקר יותר מהבית שבבעלותך.

זו בעיה – משתי סיבות חשובות:

סיכון ריכוז. מנהלי כספים מקצועיים – אלו המנהלים קרנות נאמנות, קרנות פנסיה, הקדשים וקרנות מוסדיות – מכניסים בדרך כלל לא יותר מ-5% מהנכסים למניה אחת. אם יש לך אחוז משמעותי מהשווי הנקי שלך – נניח, 30% או יותר – במניות של חברה אחת, אתה לוקח סיכון שאנשי מקצוע פיננסיים לא היו לוקחים.
סיכון אבטלה. אחת הסיבות שאנשים מאבדים את מקום עבודתם היא כי המעסיק שלהם סובל מנסיגה כלכלית. אז בדיוק בזמן שמניית החברה יורדת בערכה – אולי אפילו לאפס כשהיא מגישה בקשה לפשיטת רגל – אתה עלול למצוא את עצמך מחוסר עבודה.
היכולת שלכם לפרוש בנוחות עלולה להיות בסכנה אם השקעתם אחוז גבוה מחשבון הפרישה שלכם במניות החברה. אבטלה פתאומית ואובדן כספי פרישה שהושקעו במניות החברה קרו לאנשים שעבדו בחברות גדולות כמו Sears, Toys“R”Us ו-Enron. זה היה מספיק גרוע שהעובדים שלהם איבדו את נערות ליווי בתל אביב | escort tel aviv | שירותי דרך לרכב מקום עבודתם – אבל אפילו יותר גרוע, זה פגע בחשבונות הפרישה שלהם באותו זמן. אז מסיבה זו, אנו ממליצים בחום לגוון, שלא תשים יותר מדי כסף במניה אחת.

באופן אידיאלי, אתה צריך להחזיק אלפי מניות מכיוון שהתשואות של שוק המניות נוטות להתרכז בחלק קטן מאוד מהמניות בשוק. אם אתה מחזיק רק כמה עשרות מניות, אתה עלול לפספס את כמה הזוכים הגדולים האלה.

צפו בסרטון החדש שלנו המפרט את שלוש הסיבות העיקריות מדוע לא כדאי לכם להשקיע יותר מדי במניות החברה.
רוצה ללמוד עוד? האזינו לפרק Everyday Wealth™, שבודק כמה מלאי הוא יותר מדי מלאי.

משה עוז

רודי גבסי נדלן | רודי גבסי בלוג | רודי גבסי קפיטל | רודי גבסי מאמן עיסקי | רודי גבסי פיננסים | רודי גבסי בניית אתרים | רודי גבסי שיווק | רודי גבסי משאבי אנוש | רודי גבסי השקעות | רודי גבסי נדלן | רודי גבסי לני גרופ | רודי גבסי בזק | רודי גבסי איזי